Der hohen Nachfrage nach qualifizierten Fachkräften stehen oftmals die komplexen fach- und berufssprachlichen Anforderungen an potenzielle Bewerber/-innen gegenüber. Der Band zeigt den Bedarf an sprachsensiblem (Fach-)Unterricht und an Sprachvermittlung in den Ausbildungsbetrieben und in weiteren berufssprachlichen Ausbildungsangeboten auf. Anhand von Beispielen wird erläutert, wie unter anderem zielgruppensensible Aus- und Weiterbildungsmaßnahmen für Lehrkräfte, Ausbilder/-innen und Ehrenamtliche entwickelt und Lerninhalte adäquat mediendidaktisch und sprachpädagogisch aufbereitet werden.This edited volume looks at the language and communication challenges that arise in the
workplace within the context of integration of immigrant (skilled) workers into the German
labour market and the resultant consequences for schools and training. The high demand
for qualifi ed skilled workers is frequently in confl ict with the complex requirements that are
made of potential applicants in terms of their technical and occupational language abilities.
The volume highlights the need for language-sensitive (specialist) tuition and for language
teaching at companies providing training and within the scope of other occupational langua-
ge training provision. Examples are used to portray aspects such as how target group-sensi-
tive initial and continuing training measures are developed for teaching staff, trainers and
volunteers and how learning contents are adequately prepared in terms of media didactics
and language pedagogy.